Cholesterol a stres

22. júna 2021 Mária Richtáriková Vysoký cholesterol, Masticha Vena

Aká je ich spojitosť? Stravujete sa zdravo, dávate si pozor na príjem kalórií a aj tak máte problémy s nadváhou? Môže byť za tým stres.

cholesterol a stres

Stres je obrannou odpoveďou organizmu na udalosti, vyvolávajúce nepríjemné pocity v nás. Úzkosť, bezmocnosť, neistota, napätie a strach. Ak sa objavujú príliš často a dlhodobo, je ťažké sa stresu zbaviť a radovať sa zo života. Organizmus vystavený stresu má väčší výdaj energie a je podnecovaný k zvýšeniu produkcie LDL cholesterolu. 

Vysoký cholesterol

Cholesterol je pre naše telo nevyhnutný. V určitej miere ho potrebujeme pre správnu funkciu organizmu. Keď však hodnota cholesterolu prekročí optimálne, potrebné množstvo, hovoríme o vysokom cholesterole. Za vysoký cholesterol sa považuje hodnota vyššia ako 6,2 mmol/l. Pričom dobrá hladina cholesterolu je okolo 5,0 mmol/l. 

Čo znižuje cholesterol?

Cholesterol delíme na “dobrý” a “zlý”, podľa toho, s akým lipoproteínom vytvára väzbu. Dôležitý je pomer medzi HDL a LDL cholesterolom.

Napríklad šport, spánok a vláknina priaznivo ovplyvňujú hladinu cholesterolu v krvi, pretože zvyšujú tvorbu “dobrého” HDL cholesterolu a pomáhajú telu zbaviť sa “zlého” LDL cholesterolu.

Množstvo cholesterolu v krvi môžeme znížiť aj vďaka strave. Dobré je konzumovať vlákninu, pretože aktívne znižuje jeho hladinu. Ďalej sú prospešné strukoviny, orechy, kvalitné tuky a oleje. K optimálnemu pomeru medzi HDL a LDL cholesterolom prispieva aj brusnicová šťava a cesnak.

Natura Biotika - vlákninový komplex
Natura Biotika – aktívna vláknina s obsahom troch druhov vlákniny

Čo zvyšuje cholesterol?

Problémy s vysokým cholesterolom mávajú spravidla milovníci mäsa a mliečnych výrobkov. Ako prvé by ste mali zo stravy vylúčiť stužené tuky v margaríne, v polotovaroch a instantných pokrmoch. Medzi ďalšie nevhodné potraviny patria vyprážané jedlá, sladkosti, fastfood, a miešané sladené nápoje. 

Zvýšený cholesterol zo stresu

Stres priamo súvisí so zvýšenou hladinou cholesterolu, pretože ten je potrebný na tvorbu stresových hormónov. Ak teda za naším zvýšeným cholesterolom stojí stres, je dôležité naučiť sa zvládať ho alebo eliminovať stresové faktory v našich životoch.

5 účinných rád ako zvládať stres

  • Dostatok spánku a odpočinku. Ak spíme aspoň 8 hodín denne, dokážeme si omnoho jednoduchšie poradiť s ťažkými situáciami. 
  • Rekreačný šport. Či už sa rozhodnete pre turistiku, bicykel alebo korčule, vaša schopnosť čeliť stresu bude väčšia.
  • Doprajte si čas pre seba a pobyt na čerstvom vzduchu. Akýkoľvek odstup od vypätých situácií vám pomôže pozrieť sa na situáciu z nadhľadu a aspoň čiastočne sa uvoľniť.
  • Zachovať chladnú hlavu pomôže aj meditácia alebo vedomé dýchanie. Nie nadarmo sa hovorí: “počítajte do 10 ak vás niečo nahnevá a rozhodí”. 
  • Zájsť psychológovi nie je hanba. Pokiaľ máte pocit, že si nedokážete pomôcť sami a potrebujete sa so svojim trápením niekomu zveriť, je normálne vyhľadať  psychológa.  

Vyskúšajte prírodné produkty

Masticha Vena obsahuje prírodné extrakty, ktoré priaznivo vplývajú pri oxidácii LDL cholesterolu a prispievajú k zdraviu srdcovo-cievneho systému. Jej užívanie je vhodné pre všetky vekové kategórie.

Natura BIOTIKA – aktívna vláknina – obsahuje komplex troch rozpustných vláknin: smrekovcová (podporuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu a rast priateľských bifidobaktérií), psyllium (prispieva k znižovaniu cholesterolu) a akáciová vláknina.