Cholesterol je pre naše telo nevyhnutný, problémom sa však stáva, ak sú hodnoty cholesterolu v krvi vysoké. Cholesterol vtedy môže spôsobovať ďalšie problémy – vznik aterosklerózy, vysokého tlaku a rozvoj srdcovocievnych ochorení.

Za vysoký cholesterol môže predovšetkým strava a zlé návyky, ktoré v stravovaní máme. Ak váš jedálniček tvoria prevažne múčne jedlá, vyprážané jedlá, množstvo príloh (ryža, zemiaky), konzumujete málo zeleniny a ovocia a máte sedavé zamestnanie mali by ste spozornieť – buď už trpíte vysokým cholesterolom, alebo sa u vás môže rozvinúť v budúcnosti.

Vysoký cholesterol – príčiny

Rizikovými faktormi pre vznik vysokého cholesterolu sú:

  • cukrovka
  • sedavé zamestnanie a celkovo nedostatočný pohyb
  • nadváha
  • fajčenie
  • zlá životospráva – konzumácia vysokého množstva cukrov a tukov, potravín spracovaných pri vysokých teplotách (napr. vyprážaním)

Aké majú byť hodnoty cholesterolu?

Za vysoký cholesterol sa považuje hodnota cholesterolu vyššia ako 6,2 mmol/l. V niektorých prípadoch sa liečba cholesterolu nasadzuje aj pri nižších hodnotách cholesterolu, hlavne u diabetikov a iných rizikových skupinách (ľudia s nadváhou, genetickou predispozíciou na srdcové ochorenia).

Táto hodnota, ktorá označuje vyšší cholesterol sa mení – v minulosti sa liečba indikovala až pri hodnotách cholesterolu vyšších ako 7 mmol/l.

Optimálny cholesterol u zdravého človeka by mal mať hladinu okolo 5,0 mmol/l.

Ako znížiť cholesterol?

Základným postupom pre zníženie cholesterolu je zmena alebo úprava stravy – diéta.  Nasadenie a dodržiavanie tzv. cholesterolovej diéty dokáže významne ovplyvniť hladinu cholesterolu a znížiť ju. Ak vytrváte v správnom stravovaní dokážete si cholesterol znížiť aj bez liekov, iba pomocou vhodných potravín.

Cholesterol strava

Čo jesť pri vysokom cholesterole? Na znižovanie nebezpečných zložiek cholesterolu majú vplyv viaceré potraviny. Pripravili sme pre vás 6 zásad, ktorými by ste sa mali pri stravovaní riadiť. Tieto potraviny a prírodné doplnky odporúčame zaradiť do stravy, ak trpíte vysokým cholesterolom:

1. Jedzte zdravé tuky – v rámci svojej cholesterolovej diéty sa nemusíte obávať konzumácie živočíšnych tukov (vajec, syrov, červeného mäsa, alebo slaniny). Pri výbere živočíšnych tukov je dôležité zamerať sa na ich pôvod a vyberať si kvalitné živočíšne produkty. Oveľa dôležitejšie ako vyhýbanie sa živočíšnym tukom je vyvážiť ich príjem dostatkom rastlinných tukov. Používajte za studena lisované oleje. Najvhodnejší je olivový olej, ľanový olej alebo konopný olej. Tieto oleje konzumujte za studena, nepoužívajte ich do varenia, ale polievajte nimi už hotové jedlo.

Vyhýbajte sa margarínom a konzumáciu repkového a slnečnicového oleja obmedzte na minimum. Obsahujú veľa omega-6 mastných kyselín, ktorých vysoká koncentrácia v krvi je škodlivá.

Olivový olej je skutočne výnimočný. Kvalitný olivový olej obsahuje vysoké množstvo látky zvanej hydroxytyrozol, ktorá pomáha udržiavať normálnu hladinu krvného tlaku, má priaznivý vplyv na oxidáciu LDL cholesterolu a podporuje cirkuláciu krvi v cievach. Patentovaný extrakt z olivového oleja so zachovaním vysokého obsahu hydroxytyrozolu obsahuje produkt Masticha Vena.

2. Orechy a strukoviny – zabezpečte si denný príjem orechov-konzumujte vlašské orechy, mandle, lieskové orechy. Zo strukovín odporúčame červenú šošovicu, cícer, bôb alebo fazuľu. Strukovinové jedlá by ste mali konzumovať aspoň raz týždenne.

3. Povedzte nie nízkotučným produktom! V minulosti prevládal názor, že hlavnou príčinou vysokého cholesterolu je konzumácia tučných jedál. Mnohým pacientom bolo nariadené stravovať sa nízkotučnými produktami. Dnes sa už vie, že tuky sú pre telo veľmi dôležité. V nízkotučných výrobkoch sú tuky nahradené inými látkami, často cukrom alebo inou formou sacharidov. Tieto nízkotučné výrobky, označené ako „light“ obsahujú aj viac stabilizátorov, zahusťovadiel, umelých prísad, aby sa chuťovo podobali klasickým potravinám. Práve umelé prísady a dochucovadlá sú to, čomu sa musíte vyhnúť, ak chcete znížiť cholesterol.

4. Ryby a morské plody – sú pre dopĺňanie omega-3 mastných kyselín veľmi dôležité. Aspoň 2x týždenne si doprajte porciu tuniaka, lososa alebo inej ryby, ktorá vám chutí. Vhodný je aj rybí olej vo forme výživových doplnkov.

5. Zabudnite na vyprážanie– namiesto vyprážania si vyberte grilovanie, dusenie alebo pečenie. Zeleninu sa snažte konzumovať v surovej forme.

6. Pozor na cukor – biely cukor by ste v domácnosti mali nahradiť hnedým cukrom, alebo inými náhradami – kokosovým cukrom, melasou, agávovým sirupom. Pod cukrom však nemyslíme len sladidlo.

Ak chcete znížiť cholesterol, je treba znížiť aj hladinu cukru v krvi. Hladinu cukru v krvi nezvyšujú len potraviny a nápoje s vysokým obsahom rafinovaného cukru, ale aj múčne jedlá, cestoviny, biela ryža, konzumácia alkoholu a stres.

Vysoká hladina cukru v krvi zvyšuje hladiny zlého LDL cholesterolu a spôsobuje zápalové ochorenia ciev. Zvýšené hodnoty cukru v krvi spôsobujú postupné zvyšovanie hladiny inzulínu. To ma za následok zadržiavanie vody v tele a zužovanie ciev, čo spôsobuje opuchy, potenie a vysoký krvný tlak.

Dlhodobo sa vyhnite konzumácii množstva príloh (zemiakov, bielej ryže), múčnych výrobkov (biele pečivo nahraďte celozrným alebo kváskovým), vyvarujte sa nákupu polotovarov. Ak máte chuť na sladkosť, nesiahajte po keksíkoch s obsahom umelých sladidiel, vyberte si radšej kvalitnú horkú čokoládu.

Zníženie cholesterolu prírodnou cestou

Hoci je strava pri znižovaní cholesterolu veľmi dôležitá, v prírode existujú aj bylinky, ktoré znižujú cholesterol. Medzi ne patrí napríklad kotvičník, lipa, rebríček, na zníženie cholesterolu pomáha aj chioská masticha. O jej účinkoch hovorí množstvo vedeckých výskumov a potvrdzujú to aj skúsenosti zákazníkov.

Komplexným prírodným doplnkom na zníženie cholesterolu je Masticha Vena s obsahom chioskej mastichy a extraktu z olivového oleja a granátového jablka.

V dennej dávke Masticha Vena skonzumujete toľko prospešných látok, ako keby ste vypili 4dcl toho najkvalitnejšieho olivového oleja.

Masticha Vena zabraňuje oxidácii LDL cholesterolu, podporuje cirkuláciu krvi v cievach a udržiava normálnu hladinu krvého tlaku.

NÁŠ TIP

 50- DŇOVÁ PRÍRODNÁ KÚRA NA VYSOKÝ CHOLESTEROL

masticha-vena-kura

2x Masticha Vena + jablčný ocot

Mastichová kúra na vysoký cholesterol je kúra odporúčaná pri problémoch so zvýšeným cholesterolom, vysokým tlakom a aterosklerózou. Bez vedľajších účinkov.

> 100% chioská masticha a patentované výťažky z olív a granátového jablka.

> doprava zadarmo

0