Vysoký cholesterol – 6 tipov ako znížiť cholesterol stravou

25. októbra 2019 Pavol Bojda Masticha Vena, Vysoký cholesterol

Cholesterol je pre naše telo nevyhnutný, problémom sa však stáva, ak sú jeho hodnoty v krvi vysoké. Vtedy totiž môže spôsobovať ďalšie ťažkosti – vznik aterosklerózy, vysokého tlaku a rozvoj srdcovo-cievnych ochorení.

Jedlo zo zeleniny

Za vysoký cholesterol môže predovšetkým strava a zlé návyky, ktoré v stravovaní máme. Potom sú tu ešte prípady vrodenej predispozície, ktoré patria do samostatnej kategórie. Ak váš jedálniček tvoria prevažne múčne jedlá, vyprážané jedlá, množstvo príloh (ryža, zemiaky), konzumujete málo zeleniny a ovocia a máte sedavé zamestnanie mali by ste spozornieť – buď už trpíte zvýšeným cholesterolom, alebo sa u vás môže rozvinúť v budúcnosti.

Vysoký cholesterol – príčiny

Rizikovými faktormi pre vznik vysokého cholesterolu sú:

  • cukrovka
  • sedavé zamestnanie a celkovo nedostatočný pohyb
  • nadváha
  • fajčenie
  • zlá životospráva – konzumácia vysokého množstva cukrov a tukov, potravín spracovaných pri vysokých teplotách (napr. vyprážaním)

Aké majú byť hodnoty cholesterolu?

Za vysoký cholesterol sa považuje hodnota vyššia ako 6,2 mmol/l. V niektorých prípadoch sa liečba nasadzuje aj pri nižších hodnotách, hlavne u diabetikov a iných rizikových skupinách (ľudia s nadváhou, genetickou predispozíciou na srdcové ochorenia).

Táto hodnota, ktorá označuje vyšší cholesterol sa mení – v minulosti sa liečba indikovala až pri číslach vyšších ako 7 mmol/l.

Optimálny cholesterol u zdravého človeka by mal mať hladinu okolo 5,0 mmol/l. 

Hoci sa cholesterol skladá z rôznych zložiek – zlý cholesterol (LDL), dobrý cholesterol (HDL) a triglyceridy, väčšina lekárov sleduje len celkovú hladinu cholesterolu. O tom, prečo je dôležité sledovať aj pomer zlého cholesterolu k dobrému cholesterolu píšeme v inom článku.

Fotka cievy napadnutej aterosklerózou
Vysoký cholesterol je hlavnou príčinou vzniku aterosklerózy. (Foto zdroj: https://draxe.com/health/arteriosclerosis/)

Ako znížiť cholesterol?

Základným postupom pre zníženie cholesterolu je zmena alebo úprava stravy – diéta.  Nasadenie a dodržiavanie tzv. cholesterolovej diéty dokáže významne ovplyvniť a znížiť jeho hladinu. Ak vytrváte v správnom stravovaní dokážete si cholesterol upraviť aj bez liekov, iba pomocou vhodných potravín.

Cholesterol a strava

Čo jesť pri vysokom cholesterole? Na znižovanie nežiadúcich zložiek cholesterolu majú vplyv viaceré potraviny, ktoré by strava pri zvýšenom cholesterole nemala obsahovať.

Pripravili sme pre vás 6 zásad, ktorými sa môžete pri stravovaní riadiť. Tieto potraviny a prírodné doplnky odporúčame zaradiť do stravy pri vysokom alebo zvýšenom cholesterole.

1. Jedzte zdravé tuky 

V rámci svojej cholesterol diéty sa nemusíte obávať konzumácie živočíšnych tukov. Pri ich výbere je samozrejme dôležité zamerať sa na pôvod a kvalitu. Oveľa žiaduce ako vyhýbanie sa živočíšnym tukom je vyvážiť ich príjem dostatkom rastlinných tukov. Používajte za studena lisované oleje. Najvhodnejší je olivový, ľanový, sezamový alebo konopný olej. Tieto oleje konzumujte za studena, polievajte nimi už hotové jedlo. Na tepelnú úpravu si kúpte kvalitný olivový olej do varenia.

Vyhýbajte sa margarínom a konzumáciu repkového a slnečnicového oleja obmedzte na minimum. Obsahujú veľa omega-6 mastných kyselín, ktorých vysoká koncentrácia v krvi je škodlivá.

Olivový olej je skutočne výnimočný. Kvalitný olivový olej obsahuje vysoké množstvo látky zvanej hydroxytyrozol, ktorá pomáha udržiavať normálnu hladinu krvného tlaku, má priaznivý vplyv na oxidáciu LDL cholesterolu a podporuje cirkuláciu krvi v cievach. Patentovaný extrakt z olivového oleja so zachovaním vysokého obsahu hydroxytyrozolu obsahuje produkt Masticha Vena.

Extrakt z olív
Masticha Vena obsahuje extrakt z olív

2. Orechy a strukoviny 

Zabezpečte si denný príjem orechov – mandle, vlašské, lieskové, píniové, kešu orechy. Zo strukovín odporúčame červenú šošovicu, cícer, bôb alebo fazuľu. Strukovinové jedlá konzumujte niekoľkokrát do týždňa. Pridávajte ich do svojho jedálnička postupne, nárazovo zvýšený príjem môže spôsobiť nepríjemnosti v podobe kŕčov a nafukovania.

3. Povedzte nie nízkotučným produktom! 

V minulosti prevládal názor, že hlavnou príčinou vysokého cholesterolu je konzumácia tučných jedál. Mnohým pacientom bolo nariadené stravovať sa nízkotučnými produktami. Dnes sa už vie, že tuky sú pre telo veľmi dôležité. V nízkotučných výrobkoch sú tuky nahradené inými látkami, často cukrom alebo inou formou sacharidov. Tieto výrobky, označované ako „light“ obsahujú aj viac stabilizátorov, zahusťovadiel, umelých prísad, aby sa chuťovo podobali klasickým potravinám. Práve umelé prísady a dochucovadlá sú to, čomu sa musíte vyhnúť, ak chcete znížiť cholesterol.

4. Ryby a morské plody 

Tie sú pre dopĺňanie omega-3 mastných kyselín veľmi dôležité. Aspoň 2x týždenne si doprajte porciu tuniaka, lososa alebo inej ryby, ktorá vám chutí. Vhodný je aj rybí olej vo forme výživových doplnkov.

5. Zabudnite na vyprážanie 

Namiesto vyprážania zvoľte grilovanie, dusenie alebo pečenie.

6. Pozor na cukor 

Biely cukor nahraďte trstinovým, kokosovým cukrom, melasou, agávovým sirupom. Pod cukrom však nemyslíme len sladidlo.

Ak chcete znížiť cholesterol, je treba znížiť aj hladinu cukru v krvi. Tú nezvyšujú len potraviny a nápoje s vysokým obsahom rafinovaného cukru, ale aj múčne jedlá, cestoviny, biela ryža, konzumácia alkoholu, stres a nedostatok spánku.

Vysoká hladina cukru v krvi zvyšuje hladiny „zlého“ LDL cholesterolu a spôsobuje zápalové ochorenia ciev. Zvýšené hodnoty cukru v krvi spôsobujú postupné zvyšovanie hladiny inzulínu. To ma za následok zadržiavanie vody v tele a zužovanie ciev, čo spôsobuje opuchy, potenie a vysoký krvný tlak.

Dlhodobo sa vyhnite konzumácii množstva príloh (zemiakov, bielej ryže), múčnych výrobkov (biele pečivo nahraďte celozrným alebo kváskovým), a hlavne, vyvarujte sa nákupu polotovarov a „fast-foodu“. Ak máte chuť na sladkosť, nesiahajte po keksíkoch s obsahom umelých sladidiel, vyberte si radšej kvalitnú horkú čokoládu.

Zníženie cholesterolu prírodnou cestou

Už vieme, že najväčší vplyv na vysoký cholesterol a krvný tlak má zloženie stravy. Na trhu už dostať veľké množstvo zdravých potravín a výživových doplnkov, sú však medzi nimi také, ktoré svojimi účinkami na vysoký cholesterol, krvný tlak a celkové zdravie srdcovo-cievneho systému vynikajú.

Patria sem napríklad: zelený čaj, panenský olivový olej a listy olivovníka, kvalitné červené víno (samozrejme v rozumnom množstve 1-2dcl denne) alebo šupky a semienka červeného hrozna, taktiež granátové jablko, čierne korenie, cesnak, lipa, kotvičník či senovka siata. Na zníženie cholesterolu pomáha aj chioská masticha. O jej účinkoch hovorí množstvo vedeckých výskumov a potvrdzujú to aj skúsenosti zákazníkov.

Masticha Vena – silnejší účinok vďaka sile polyfenolov

Masticha Vena je prírodný výživový doplnok s vysokým obsahom polyfenolov a flavonoidov. Hlavnými zložkami sú Chioská masticha, extrakt z olív a olivových listov, extrakt zo semien a šupiek červeného hrozna, resveratrol, granátové jablko a piperín (extrakt z čierneho korenia).

Masticha Vena 100ks
Masticha Vena obsahuje až 100 kapsúl

V dennej dávke Masticha Vena skonzumujete toľko prospešných látok, ako keby ste vypili 2dcl panenského olivového oleja a k tomu 0,5l toho najkvalitnejšieho červeného vína.

Spojením jednotlivých účinných látok vzniká unikátny produkt pre vaše srdce, cievy a imunitu a to celkom bez vedľajších účinkov.


Náš tip: Prírodná kúra na vysoký cholesterol