Diéta pri hnačke: 5 jednoduchých pravidiel

10. marca 2020 Pavol Bojda Žalúdočné vredy, bolesti brucha, Hnačka, zápcha

Hnačka je pomerne bežný a zvyčajne krátkodobý tráviaci problém. Prejavuje sa častou (viac ako trikrát denne) riedkou stolicou a kŕčami v bruchu. Pri dlhšom trvaní hnačky ju sprevádza únava, niekedy aj zvýšená teplota. Zvyčajne je hnačka reakciou na zlú zložku v strave, často sa objavuje aj pri cestovaní alebo vzniká zo stresu.

Ako liečiť hnačku?

Hnačky môžu byť tiež ukazovateľom vírusového nakazenia – tzv. črevnej chrípky, ktorá sa okrem častej riedkej stolice prejavuje aj vracaním.

V tomto článku nájdete tipy na to, čo jesť a čo nejesť, ak vás postihne hnačka a akú diétu počas týchto dní dodržiavať na to, aby ste zastavili hnačku.

Je potrebné hnačku liečiť?

Hnačkovité ochorenie zvyčajne netrvá dlho. Spravidla jej príznaky ustupujú po pár dňoch. V niektorých prípadoch je však dôležité byť nadmieru opatrní a dbať na to, aby ste zastavili hnačku v čo najkratšom čase. 

Kedy by ste mali kontaktovať lekára?

  • Ak hnačka trvá viac ako dva dni – hrozí dehydratácia organizmu a náslené zlyhanie orgánov.
  • Ak ste zjedli niečo nezvyčajné – hnačka môže byť prejavom otravy jedlom, ktorú treba liečiť aj podaním liekov (zvlášť počas letného obdobia s častým výskytom salmonelózy)
  • Ak patríte do rizikovej skupiny – máte viac ako 70 rokov
  • Ak sa hnačka objavila u dieťaťa a trvá viac ako jeden deň – malý organizmus môže veľmi rýchlo dehydrovať a oslabenie telíčka hnačkami je pre detský vek nebezpečné. V tomto prípade kontaktujte lekára pre podanie rehydratačných roztokov, prípadne konzultáciu ďalšej liečby na zastavenie hnačky.

Samostatnou kapitolou je tzv. cestovateľská hnačka. Ide o tráviaci problém, ktorý vzniká pri cestovaní hlavne do exotických krajín, kde sme vystavení strave a klimatickým podmienkam, na ktoré náš organizmus nie je zvyknutý. V cudzine sa preto vyhnite pitiu vody z kohútika a nedostatočne upravenej strave. Dbajte na zvýšenú hygienu – umývajte si ruky a na stravovanie si vyberajte kvalitné zariadenia, nie street food.

Hnačka a strava – diéta pri hnačke

V našej práci sa denne venujeme tráviacim problémom – medzi ne patria závažnejšie ochorenia ako je gastritída alebo helikobakter pylori, ale často nás zákazníci kontaktujú aj s hnačkami. Preto sme pre vás pozbierali 5 spoľahlivých tipov a rád, ktoré by ste mali dodržiavať, ak vás trápi hnačka:

1. Zázračná dvojica – mrkva a banán – vitamíny, ktoré tieto potraviny obsahujú vhodne dopĺňajú látky stratené počas hnačky. Banán je zdrojom draslíka, mrkva zas vlákniny. Uvarte si jemnú mrkvovú polievku – vyhnite sa v nej smotane a silným koreninám. Počas trvania tráviacich problémov mliečne výrobky nekonzumujte (jogurty, kaše, pomazánky…).

Strava pri hnačke
Strava pri hnačke

2. Pite správne tekutiny – pitný režim je veľmi dôležitý, aj keď máte pocit, že všetko, čo do seba dostanete, z vás aj vyjde. Aby sme predišli dehydratácii organizmu je dôležité pravidelne dopĺňať tekutiny. Pri hnačke sú vhodné napríklad minerálne vody s obsahom magnézia, citrónová voda alebo trocha ovocného džúsu zriedeného s vodou. Upokojiť trávenie pomôže aj čierny čaj, do ktorého pridajte kúsok čerstvého zázvoru a med.

3. Vývar – ďalšou osvedčenou radou, ako do seba dostať viac tekutín, je pitie domáceho vývaru. Okrem toho, že vás hydratuje, poskytne vášmu telu aj živiny – aminokyseliny a elektrolyty (sodík, draslík, vápnik). Takto dodáte svojmu organizmu energiu potrebnú na nastavenie rovnováhy.

4. Zvýšte obsah škrobu – na zastavenie hnačky jedzte jedlá s vysokým obsahom škrobu. Medzi tie patrí biela ryža, zemiaky. Veľa škrobu obsahuje aj pšenica, ovos. Pomôže vám aj konzumácia suchárov a chudého mäsa.

Strava pri hnačke
Strava pri hnačke

5. Nezabudnite na probiotiká – nasaďte ich už v začiatkoch hnačky. Živé mikroorganizmy doplnia do tráviaceho traktu prospešné baktérie, ktoré za krátky čas vytvoria harmóniu v tráviacom trakte a zabránia rozmnožovaniu sa problémových baktérií. Pri nasadení probiotík sa trvanie vašich problémov výrazne zníži. Na trhu nájdete množstvo kvalitných prípravkov, niektoré jedinečné kmene živých organizmov sme použili aj v našom produkte Masticha Active.

Počas trvania hnačkovitých stavov a prvé dni po upokojení trávenia sa určite vyhnite týmto potravinám: broskyne, slivky, kapusta, kel, mliečne výrobky, strukoviny, nápoje s umelými sladidlami, sladkosti, ťažké a mastné jedlá.

Ak by sa vám hnačku nepodarilo dostať pod kontrolu s našimi tipmi na diétu pri hnačke, trvala by viac ako dva dni, prípadne ju začne sprevádzať únava, vracanie, krv či hlien v stolici, obráťte sa na svojho lekára. Chronická hnačka môže byť prejavom iného ochorenia – potravinovej alergie, Crohnovej choroby, ale aj endokrinných ochorení (ochorenia štítnej žľazy). Preto buďte opatrní a nepodceňujte ani tento tráviaci problém.

Masticha Active s obsahom probiotík
Masticha Active s obsahom probiotických kultúr Saccharomyces Boulardii a Lactobacillus reuteri DSM17648