Hnačka je pomerne častý a zvyčajne krátkodobý tráviaci problém. Prejavuje sa častou (viac ako trikrát denne) a riedkou stolicou a tiež kŕčami v bruchu. Pri dlhšom trvaní hnačky ju sprevádza aj únava, niekedy aj zvýšená teplota. Zvyčajne je hnačka reakciou na zlú zložku v strave, často sa objavuje aj pri cestovaní alebo vzniká zo stresu. Hnačky môžu byť prejavom aj vírusového nakazenia – tzv. črevnej chrípky, ktorá sa okrem hnačky prejavuje aj vracaním.

V tomto článku nájdete tipy na to, čo jesť a čo nejesť, ak vás postihne hnačka a akú diétu pri hnačke dodržiavať.

Je potrebné hnačku liečiť?

hnacka - co jestHnačkovité ochorenie zvyčajne netrvá dlho. Spravidla príznaky hnačky ustupujú po pár dňoch. V niektorých prípadoch je však dôležité byť nadmieru opatrní.

 

 

 

 

Kedy by ste mali kontaktovať lekára?

  • Ak hnačka trvá viac ako dva dni – hrozí dehydratácia organizmu a zlyhanie orgánov.
  • Ak ste zjedli niečo nezvyčajné – hnačka môže byť prejavom otravy jedlom, ktorú treba liečiť aj podaním liekov (zvlášť nebezpečné je letné obdobie s výskytom salmonelózy)
  • Ak patríte do rizikovej skupiny – máte viac ako 70 rokov
  • Ak sa hnačka objavila u dieťaťa a trvá viac ako jeden deň – malý organizmus môže veľmi rýchlo dehydrovať a oslabenie organizmu hnačkami je pre detský vek nebezpečné. V tomto prípade kontaktujte lekára pre podanie rehydratačných roztokov, prípadne konzultáciu ďalšej liečby.

Samostatnou kapitolou medzi hnačkami je tzv. cestovateľská hnačka. Ide o tráviacei problém, ktorý vzniká počas cestovania, hlavne do exotických krajín, kde sme vystavení strave a klimatickým podmienkam, na ktoré náš organizmus nie je zvyknutý. Pri cestovaní sa preto vyhnite pitiu vody z kohútika aj nedostatočne upravenej strave. Dbajte na zvýšenú hygienu – umývaje si ruky a na stravovanie si vyberajte kvalitné zariadenia, nie street food.

Pri hnačke dodržiavajte túto diétu

V našej práci sa denne venujeme tráviacim problémom – medzi ne patria závažnejšie ochorenia ako je gastritída alebo helikobakter pylori, ale často nás zákazníci kontaktujú aj s hnačkami. Preto sme pre vás pozbierali 5 spoľahlivých tipov a rád, ktoré by ste mali dodržiavať, ak vás trápi hnačka:

1. Zázračná dvojica – mrkva a banán – vitamíny, ktoré tieto potraviny obsahujú vhodne dopĺňajú látky stratené počas hnačky. Banán je zdrojom draslíka, mrkva zas vlákniny. Jedzte ich surové, alebo si uvarte napríklad jemnú mrkvovú polievku – vyhnite sa v nej smotane a silným koreninám. Mlieku sa počas trvania tráviacich problémov vyhnite v každej forme (jogurty, kaše, pomazánky…)

hnacka - strava

 

2. Pite správne tekutiny – pitný režim je veľmi dôležitý, aj keď máte pocit, že všetko, čo do seba dostanete, z vás aj vyjde. Aby sme predišli dehydratácii organizmu je dôležité pravidelne dopĺňať tekutiny. Pri hnačke sú vhodné napríklad minerálne vody s obsahom magnézia alebo citrónová voda… Upokojiť trávenie pomôže aj slabý čierny čaj.

 

3. Osvedčené “babské tipy” – medzi osvedčené recepty, ktoré dobre fungujú, patria aj tie z kategórie „nezdravých“ – pomalé popíjanie coly, alebo malý pohárik domácej pálenky zvykne pomôcť pri hnačkovitých problémoch. Samozrejme, neskúšajte tieto postupy na deťoch :)

 

4. Zvýšte obsah škrobu – na zastavenie hnačky jedzte jedlá s vysokým obsahom škrobu. Medzi tie patrí biela ryža, zemiaky. Veľa škrobu obsahuje aj pšenica, ovos. Pomôže vám aj konzumácia suchárov a chudého mäsa.

hnačka - strava

 

5. Nezabudnite na probiotiká – nasaďte ich už v začiatkoch hnačky. Živé mikroorganizmy doplnia do tráviaceho traktu prospešné baktérie, ktoré za krátky čas vytvoria harmóniu v tráviacom trakte a zabránia rozmnožovaniu sa nepriateľských baktérií. Pri nasadení probiotík sa trvanie vašich problémov výrazne zníži. Na trhu nájdete množstvo kvalitných probiotických prípravkov, niektoré jedinečné kmene živých organizmov sme použili aj v našom produkte Masticha Active.

 

Počas trvania hnačkovitých stavov a prvé dni po upokojení trávenia sa určite vyhnite týmto potravinám: broskyne, slivky, kapusta, kel, mliečne výrobky, strukoviny, nápoje s umelými sladidlami.

Ak by sa vám hnačku nepodarilo dostať pod kontrolu s našimi tipmi, trvala by viac ako dva dni, prípadne ju začne sprevádzať únava či vracanie, obráťte sa na svojho lekára. Chronická hnačka môže byť prejavom iného ochorenia – potravinovej alergie, Crohnovej choroby, ale aj endokrinných ochorení (ochorenia štítnej žľazy). Preto buďte opatrní a nepodceňujte ani tento tráviaci problém.

 

(Masticha Active s obsahom probiotických kultúr Saccharomyces Boulardii a Lactobacillus reuteri DSM17648)

0