Histamínová diéta

25. júla 2022 Zuzana Herb Alerg, Liečba mastichou, Témy o zdraví

Máte histamínovú intoleranciu a neviete čo jesť? V nasledujúcom článku sa dočítate praktické informácie, ako si zariadiť životný štýl plnohodnotne aj s histamínovou diétou.

tanier šedej farby je položený na drevenom stole s vidličkou a nožíkom, v strede taniera je veľký biely otáznik.

Histamínová intolerancia v skratke

HIT (skratka pre názov histamínová intolerancia) je komplexný problém, ktorý vzniká v našich črevách. Základným prejavom všetkých príznakov histamínovej intolerancie je zápal.

Histamín je organická látka patriaca do skupiny biogénnych amínov prirodzene sa vyskytujúca v celom ľudskom tele (napríklad v pľúcach, črevách, mozgu…). Definovať histamínovú intoleranciu je teda niekedy náročné, pretože príznaky môžu byť odlišné (bolesti hlavy, vyrážky, mozgová hmla, nepravidelná menštruácia, pálenie záhy, bolesť svalov a šliach…) v závislosti od receptorov, ktoré sú v tele aktivované. 

histamín chemická značka na čiernej tabuli

V našom organizme môže nastať precitlivenosť na histamín, ktorý sa nachádza napríklad aj v niektorých potravinách. Táto citlivosť je často zapríčinená zlým stavom našich čriev. Preto by sme sa mali pozorne starať o náš mikrobióm. Na tom, čo jeme skutočne záleží.


Ak máme v nerovnováhe metabolizmus histamínu, čo znamená že sa nám histamín nadmerne hromadí, vzniká nepomer medzi prísunom a odbúravaním histamínu v tele, čo spôsobuje rôzne ťažkosti.

Nie je to však alergia. Medzi alergickou reakciou a intoleranciou existuje zásadný rozdiel: 

  1. Alergická reakcia je prehnaná odpoveď organizmu na určitú  látku, ktorá za normálnych okolností nevyvoláva imunitnú reakciu. Alergia je sprostredkovaná IgE protilátkami (Imunoglobulíny – špeciálne bielkoviny produkované v tele ako odozva na cudzie látky).
  2. Intolerancia na histamín, teda intolerancia na potravinovú zložku, neobsahuje reakciu IgE protilátok, chýba jej alergický základ. I keď sa môže prejavovať ako alergia, čiže precitlivenosťou.

Zaujímavosť: Histamín bol objavený začiatkom 20. storočia, zatiaľ čo diagnostiku histamínovej  intolerancie máme k dispozícii len posledných 10 rokov. Histamínová intolerancia postihuje 3% populácie a prevažne sú to ženy po 40. roku života.

Liečba histamínovej intolerancie

Ak máte podozrenie na HIT, zabudnite na drahé a komplikované testy. Na histamínovú intoleranciu totiž neexistuje jednoznačný test, pretože každý z nás je jedinečný a reakcie organizmu má iné. U niekoho napríklad konzumácia kyslej kapusty nespôsobí absolútne nič, no u iného to môže byť spúšťač, ktorý vyvrcholí histamínovou intoleranciou.

Je výborné, ak ste sa rozhodli prejsť na zdravé stravovanie s nádejou, že potlačíte syndróm histamínovej intolerancie. Musíte však vedieť jednu veľmi dôležitú vec, a tou je, že jedným zo spôsobov, ako sa môže prejaviť HIT je práve prechod na zdravú stravu. Prečo? Veľké množstvo zdravých potravín môžu obsahovať vysoký obsah histamínu. Vy ich s najlepším úmyslom  zaradíte do jedálnička a problém je na svete. 

Ak si stále nie ste istý, či máte histamínovú intoleranciu, jedným z najlepších spôsobov ako to zistiť je nízkohistamínová diéta. Ak spozorujete, že príznaky počas tejto eliminačnej diéty počas 2-3 týždňov ustúpia a po opätovnom zavedení potravín s vysokým obsahom histamínu sa opäť objavia, máte jednoznačnú odpoveď.

Náš tip: zaveďte si denník. Zapisujte si všetky potraviny, ktoré skonzumujete a aj to, ako sa po nich cítite. Reakcia sa však môže dostaviť aj neskôr, až po niekoľkých hodinách. Všetko si dôkladne poznačte. Ako sme už spomínali, každý z nás je jedinečný a preto potravina, ktorá je v tabuľke ako nízkohistamínová, môže práve vám spôsobovať ťažkosti. Pravidelné vedenie denníka prináša úľavu od zdravotných ťažkostí a zlepšuje kvalitu života.

Žena v žltom tričku drží v ruke notes s ceruzkou a rozmýšľa.

Podobná ako nízkohistamínová diéta je aj skúška s doplnkom DAO (jeden z enzýmov, ktorý má na starosti rozklad histamínu v tele), ktorá vám dá odpoveď, či trpíte na histamínovú intoleranciu, alebo nie.

Vedeli ste, že…?

hodnoty enzýmu DAO môžu byť u každého pacienta znížené v rôznom rozsahu? Vplývajú naň rôzne faktory (užívanie liekov, fajčenie, stres…). Okrem prísnej diéty sa osvedčila metóda infúznej terapie vitamínom C, s ktorou sa nadmerné množstvo histamínu dá výrazne obmedziť.

Liek ako taký na HIT neexistuje. Jediným dostupným liečením histamínovej intolerancie je strava s nízkym obsahom histamínu, ktorú môžete podporiť enzýmovým doplnkom DAO. 

Pomocníci pri histamínovej intolerancii

Z prírodných zdrojov sme vybrali zložky, ktorých priaznivé účinky pri HIT potvrdzujú aj vedecké štúdie. Mechanizmus účinku spočíva v ich schopnosti zabraňovať neprimeranej aktivite mastocytov / žírnych buniek, čo má za následok:

  1. zníženie množstva endogénneho histamínu 
  2. zníženie histamínovej nálože
  3. výrazne obmedzenie príznakov histamínovej intolerancie

Sú to hlavne tieto potraviny a ich zložky:

bromelaín –  je druh enzýmu, ktorý sa nachádza v stopkách, plodoch a listoch ananásovníka. Znižuje symptómy zápalového ochorenia slizníc prínosových dutín a sennej nádchy. Napriek tomu, že ananás sa pri HIT neodporúča, samotný enzým bromelaín žiadny histamín neobsahuje.

piperín – čistý extrakt z čierneho korenia, bez obsahu histamínu, ktorý aktívne pôsobí proti parazitom a mikróbom, čím podporuje celkovú imunitu organizmu a zdravie horných dýchacích ciest. 

kurkuma – obsahuje kurkuminoidy so silným protizápalovým a antioxidačným účinkom, ktoré zmierňujú príznaky spojené s alergiami a astmou.

kvercetín – rastlinný flavonoid, ktorý sa účinne preukázal v boji proti histamínovej intolerancii, má protizápalový a antihistaminový účinok

vitamín B6 – ukázal sa ako dôležitá súčasť pre účinnú funkciu enzýmu DAO

vitamín C – znižuje hladinu histamínu a má antihistamínové vlastnosti. Ľudia s nízkou hladinou vitamínu C môžu častejšie trpieť na alergie.

žihľava – je považovaná za prírodné antihistaminikum. Má schopnosť stíšiť zápalové procesy, ktoré spôsobujú príznaky alergickej nádchy. 

Všetky tieto spomínané zložky môžete nájsť v našom jedinečnom prírodnom produkte HERB ALERG, ktorý je navyše obohatený o minerál potrebný pre správne fungovanie každej bunky a to je zinok – silný antioxidant a protizápalová látka. 

masticha herb alerg, prírodný produkt na liečbu alergií je položený v lese na zelenom machu pri strome.
Herb Alerg

Herb Alerg je teda komplex prírodných antioxidantov s protizápalovým pôsobením, ktoré výrazne zmierňujú alergické prejavy aj pri histamínovej intolerancii a podporujú správnu reakciu imunitného systému. Zložky, ktoré sa v ňom nachádzajú, majú schopnosť stabilizovať aktivitu mastocytov/žírnych buniek (ide o bunky imunitného systému, ktoré obsahujú histamín). 

Herb Alerg zároveň podporuje vstrebávanie a využitie živín prijímaných z potravy a z dlhodobého hľadiska prispieva k regenerácii črevnej steny (pôvod intolerancií a alergií),  čím sa vytvárajú vhodné podmienky pre zvýšenie tvorby a aktivity enzýmu DAO, ktorý pôsobí v črevách (metabolizuje endogénny a exogénny histamín).

Pre histaminikov sú vhodné aj niektoré doplnky výživy, hlavne s obsahom vlákniny.

Z našej ponuky odporúčame produkt Natura Biotika – aktívna vláknina, ktorá sa stará o zdravie čriev a žalúdka, podporuje imunitu, buduje a chráni črevnú mikroflóru.

Pozrite si prehľadnú tabuľku potravín, ktoré sa eliminujú pri podozrení na histamínovú intoleranciu.

Tipy pre nováčikov s HIT

V poslednej dobe počet ľudí s histamínovou intoleranciou enormne narastá a bohužiaľ veľakrát nevedia, kde začať. Na internete nájdete množstvo zoznamov, čo môžete a čo nie…je to však individuálne. 

Zo začiatku, keď s histamínovou diétou len začínate, je dobré preštudovať si zoznamy, prečítať si skúsenosti od iných histaminikov, no časom, ak si budete viesť denník uvidíte, že jedálniček si musíte zostaviť vy sami. 

Základné veci, ktorým sa treba vyhnúť pri HIT

Najdôležitejšia je životospráva. Tento režim vyžaduje zo začiatku disciplínu, ale stojí za to mať dobrý pocit a radosť zo života bez všelijakých ťažkostí.

Existujú potraviny, ktorým by sa mal vyhýbať nielen histaminik, a to sú:

  • polotovary a potraviny s konzervačnými látkami
  • umelo prifarbované a dochucované potraviny
  • rafinované oleje
  • koreniace zmesi s obsahom konzervantov a zvýrazňovačov chuti
  • fermentované a zrejúce potraviny
  • niektoré lieky na predpis
  • alkohol, čokoláda, kakao
  • jedlá odložené v chladničke

Zaujímavosť: V zásade platí, že potraviny, ktoré rýchlo podliehajú skaze (napríklad mäso, ryby), alebo potraviny a nápoje, ktoré sa vyrábajú fermentáciou (čaj kombucha a spomínaná kyslá kapusta…) majú vysoký obsah histamínu.

Stres a HIT

Ideálne by bolo žiť bez stresu a pripravovať si doma vždy čerstvé jedlo… túto možnosť však mnohí z nás nemajú. Celkový životný štýl aký vedieme, môže byť spúšťačom nielen histamínovej intolerancie, ale aj iných chorôb. Bolo evidovaných množstvo prípadov, kedy histamínová intolerancia bola zistená u ľudí, ktorí prekonali traumatický zážitok (smrť v rodine) alebo žili dlhodobo v stresujúcom období (stres v práci, tréma,stres v škol, rozvod…)

Je vedecky dokázané že stres vedie k uvoľňovaniu vlastného histamínu. Ako teda stres súvisí s HIT? Stresová situácia môže byť čokoľvek od každodenných maličkostí až po extrémne situácie. Môže sa jednať o akútny alebo chronický stres. 

Ako odpoveď telo uvoľňuje hormóny a ďalšie chemikálie vrátane histamínu za účelom pomoci vyriešiť vzniknutú situáciu. Stres má teda vplyv na uvoľňovanie histamínu zo žírnych buniek (bunky imunitného systému, ktoré skladujú histamín a ďalšie molekuly).

žena v bielej blúzke sedí pokojne so zatvorenými očami na pracovnom stole v jogovej pozícii, okolo nej je chaos a stres.

Je preto nutné, aby pacient s histamínovou intoleranciou prehodnotil svoj životný štýl, ukľudnil svoju možno hektickú životnú situáciu a naučil sa pracovať so stresom. To by malo ale platiť pre nás všetkých. 

Pomáha k tomu možno vziať si zopár dní voľna, aby človek nemusel riešiť prácu, ako priaznivá pomoc môže byť cvičenie, ktoré prepojuje mozog s telom, ako je napríklad jóga, tai-chi, alebo aj meditácia, ktorá dokáže znížiť hladinu histamínu v tele (znižuje zápal, ktorý je spojený s  uvoľňovaním histamínu v tele).

Prerušovaný pôst a jeho benefity pri HIT

Bez toho aby sme si to uvedomovali hladujeme každý deň. Zvyčajne je to medzi 18:00 a 6:00, alebo 20:00 a 8:00 a je to prirodzene počas noci, kedy spíme. 

Prerušovaný pôst (intermittent fasting) je metóda stravovania, ktorá nekladie dôraz na to, čo jete (to by malo byť v záujme každého z nás), ale kedy jete. Je to striedanie času jedenia a času pôstu. Na internete môžete prerušovaný pôst nájsť aj pod jednoduchým názvom 16:8 stravovanie, čo znamená, že počas 16 hodín máme pôst a jedlo prijímame v 8 hodinovom okne.

na stole je notes s nadpisom intermittent fasting, tanier s vysdličkou a lyžičkou a malý čierny budík.

Výhody prerušovaného pôstu pri histamínovej intolerancii:

  1. Štúdie naznačujú, že hladovanie zabraňuje uvoľňovaniu histamínu zo žírnych buniek a tým zlepšujú symptómy histamínovej intolerancie.
  2. Pôst zlepšuje tráviace ťažkosti ako je bolesť brucha, nevoľnosť, hnačky, reguluje vyprázdňovanie.
  3. Hladovanie znižuje zápalové procesy v tele, ktoré vplývajú na vznik HIT
  4. Ukázalo sa, že dlhodobé praktizovanie prerušovaného pôstu eliminuje až o 40% chybné imunitné bunky, kde patria aj poškodené alebo precitlivené žírne bunky.

Prijímanie esenciálnych mastných kyselín prostredníctvom stravy je rozhodujúce pre všetky druhy základných funkcií v tele, najmä pri tvorbe bielkovín, vrátane enzýmov ako je diaminooxidáza (DAO), ktorý pomáha rozkladať histamín. Aby tento enzým mohol správne fungovať, potrebujeme prijímať určité vitamíny ako sú B6, horčík meď…Chronické hladovanie alebo neprimerané diéty nám nepomôžu udržať si správnu hladinu týchto vitamínov.
Preto je prerušovaný pôst najlepšia cesta, ktorú môžete zvoliť aj keď trpíte histamínovou intoleranciu.

Histamínová intolerancia a tehotenstvo

Nepozerajme sa na histamín iba ako na niečo zlé. Je súčasť nášho tela a plní v ňom dôležitú úlohu a počas tehotenstva tú najdôležitejšiu: pomáha správnemu vývoju placenty a počas pôrodu zvyšuje efektivitu kontrakcií maternice.

Ženy trpiace HIT si zvyknú počas tehotenstva uľaviť od tejto diagnózy, pretože práve placenta produkuje takisto DAO a navyše stúpa účinnosť tohto enzýmu.

Zaujímavosť: aktivita DAO počas tehotenstva je až 500 násobne vyššia ako mimo tehotenstva. Následkom toho ženám ustupujú ťažkosti, dokonca sa zmierňujú aj prejavy alergie.

Tie páry, ktoré sa chystajú otehotnieť a trpia histamínovou intoleranciou môžu byť pokojné. Histamínová intolerancia nemá vplyv na počatie a vývoj plodu. Pozitívnou správou tiež bezproblémové dojčenie. Samozrejme ak mamička užíva nejaké antihistaminiká, je potrebne liečbu upraviť, pretože pri transformácii do mlieka môžu na bábätko pôsobiť utlmujúco až ospalo. 

Dojčenie predstavuje ochranný faktor proti rozvoju histamínovej intolerancie. Čím dlhšie sa žene podarí dojčiť, tým je menší predpoklad k nedostatku enzýmu, ktorý pomáha odbúravať histamín.

Niekedy sa tehotenstvo považuje za “dočasný liek” na histamínovú intoleranciu, budúce mamičky si dokonca počas tehotenstva doprajú aj potraviny, ktoré by pri histamínovej diéte pred tehotenstvom nekonzumovali.

Čo môžem jesť pri histamínovej intolerancii?

Telo každého z nás je iné a disponuje inou dávkou histamínu, tak isto každý z nás má iný životný štýl a dávku stresu. Jediná spoločná vec pri histamínovej intolerancii je doživotná diéta, nazývaná aj histamínová diéta.

potraviny ako sú banány, kyslá kapusta, spracované mäsové výrobky, červené víno a tvrdé syry sú rozložené na stole s nadpisom histamínová intolerancia

Slovné spojenie doživotná diéta môže znieť odstrašujúco, ale pri systematickom dodržiavaní niektorých zásad a výbere jedla sa budete cítiť skvele aj napriek tomu že trpíte histamínovou intoleranciou.

Potraviny s nízkym obsahom histamínu vhodné na konzumáciu

  • bezlepkové obilniny ako sú quinoa, amarant, pšeno, slzovka, pohánka, cirok, ryža
  • tmavá múka, tmavé pečivo, čisté cereálie,
  • obyčajné mlieko, smotana, jogurty bez flóry
  • čerstvé ovocie ako napríklad jablko, čučoriedky, hrušky, brusnice, hrozno, moruša
  • čerstvá zelenina: cibuľa, cesnak, špargľa, batáty, brokolica, uhorka, cuketa, kel, artičoky, zelená fazuľa
  • olivový olej
  • maslo
  • ghí
  • kokosový olej
  • koreniny: kurkuma, estragón, bazalka, tymián, 
  • bylinky: mäta, žihľava

Potraviny, ktorým sa radšej vyhnúť

  • alkohol, predovšetkým červené víno a pivo
  • spracované a údené mäsové výrobky ako sú párky, klobásy, šunky
  • fermentované potraviny vrátane vyzretých syrov, vodného kefíru, kyslej kapusty, kombuche, natto, misa sójovej omáčky a nakladaných uhoriek
  • baklažán
  • špenát
  • paradajky
  • avokádo
  • ananás
  • čokoláda
  • čerstvé kysnuté pečivo
  • fazuľa
  • kuracie mäso
  • citrusy
  • koreniny ako sú klinčeky, aníz, škorica 
  • čaje (čierny, zelený, biely)
  • margaríny
  • ryby ako je makrela a tuniak
  • morské plody

Odporúčanie na záver

Histamín je súčasťou nášho tela a netreba ho brať ako strašiak. Naopak najlepšie, čo môžete urobiť po diagnostikovaní histamínovej intolerancie je zachovať pokoj a prehodnotiť svoj životný štýl (napríklad prestať fajčiť, začať pravidelne cvičiť, neponocovať, eliminovať stresové situácie…), dodržiavať jedálniček, ktorý s trochou vašej fantázie vôbec nemusí byť nudný.

žena v bielom tielku je postavená chrbtom ku kamere, ruky má zdvihnuté a ukazuje palce hore

Zdroje:

https://hitjezdravozit.sk/

https://aspoonofhistamine.com/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/low-histamine-diet#what-is-histamine