Hnačka

2. marca 2021 Mária Richtáriková Hnačka, zápcha

Hnačka - prírodná liečba

Máte viac ako tri riedke stolice za deň? Zrejme vám niečo vyvolalo hnačku. Ak to trvá viac ako dva týždne, ide o akútnu hnačku a ak sa to deje viac ako 4 týždne, môžeme hovoriť už o chronickej hnačke.

Aké typy hnačiek poznáme, ako zastaviť hnačku, čo jesť pri hnačke a čomu sa naopak vyhýbať, sa dozviete v nasledujúcom článku, zameranom na vplyv vlákniny na zdravie pri týchto tráviacich ťažkostiach.

Typy hnačiek

Akútna hnačka

Akútna hnačka nastupuje rýchlo a trvá menej ako 4 týždne. Väčšinou ste o 3-5 dní znova v poriadku. Jej príčinou môže byť:

  • zápal sliznice žalúdka a čriev (gastroenteritída)
  • infekcia
  • “otrava potravinami”
  • stres a úzkosť
  • vedľajšie účinky liekov
  • alkohol
  • veľké množstvo tekutín

Infekčné hnačky

Hnačka

Hnačky spôsobené baktériami, vírusmi alebo parazitmi.

  • Vírusová hnačka

Až jedna tretina hnačkových ochorení je vyvolaná vírusmi. Ide napríklad o rotavírus, torovírus alebo adenovírus. 

  • Bakteriálna hnačka

Bakteriálne hnačky sa prejavujú náhlym začiatkom. Môžu byť sprevádzané horúčkou, nevôlou, nevoľnosťou a bolesťami brucha. Stolica pri hnačke spôsobenej baktériami je kašovitá, neskôr vodnatá s prímesou krvi alebo hlienu. 

Spôsobujú ju baktérie ako napríklad Salmonella, Shigely alebo Campylobacter.

  • Parazitálna hnačka

Zdrojom nákazy býva najčastejšie kontaminovaná voda, prípadne potrava. Spôsobujú ju napríklad Giardia lamblia, Cryptosporidium, či Cyclospora

Chronická hnačka

Čím je spôsobená a pri ktorých ochoreniach sa objavuje?

  • Dráždivé hrubé črevo alebo IBS – ochorenie prejavujúce sa poruchami vyprázdňovania, teda hnačkami alebo zápchami sprevádzanými bolesťou brucha. Pri tomto ochorení je oslabený mikrobióm a preto je dôležité aktívne dopĺňať vlákninu. Vláknina zabezpečí správny pohyb čriev a pravidelné vylučovanie stolice, čo je potrebné k upokojeniu a uzdraveniu čreva.
  • Ulcerózna kolitída – idiopatický zápal čreva sprevádzaný hnačkami, krvou a hlienom v stolici. Ide o autoimunitné ochorenie, kedy sa pravdepodobne objavuje nevhodná imunitná odpoveď na črevné baktérie. Probiotiká zmierňujú túto patologickú reakciu imunitného systému a je dobré ich konzumovať spolu s rozpustnou prebiotickou vlákninou. 
  • Celiakia – zlé vstrebávanie potravín a poškodené tenké črevo môže spôsobiť dlhotrvajúce hnačky. Tieto hnačky dokáže zmierniť rozpustná vláknina, ktorá nahromadí obsah čriev a vytvorí masu, ktorá sa jednoducho vylúči von z tela. Tenké črevo sa vďaka tomu dokáže rýchlejšie zahojiť. 
  • Chronické ochorenie pankreasu – úprava stravy je pri pankreatitíde veľmi dôležitá. Pomôže predchádzať akútnym zápalom alebo prepuknutiu rakoviny. Strava by mala obsahovať potraviny s nízkym glykemickým indexom a potraviny bohaté na vlákninu. Je dôležité úplne vyradiť alkohol. 
  • Cukrovka – hnačky pri cukrovke sú spôsobené hormonálnymi zmenami. Pri tomto ochorení je konzumácia vlákniny nielen prevenciou ale aj súčasťou liečby. Vláknina podporuje imunitu v črevách a viaže na seba škodlivé toxíny.
  • Crohnova choroba – u pacientov s Crohnovou chorobou je problémom zúženie čreva – to znamená, že je pre nich výhodnejší menší objem stolice a vláknina objem stolice zväčšuje. To je dôvodom, prečo sa pacientom odporúča bezzvyšková diéta – vynechanie vlákniny v strave. Tu ide však hlavne o nevhodnosť nerozpustnej vlákniny a naopak rozpustná vláknina prijímaná pravidelne v malých množstvách môže pomôcť zmierniť príznaky ochorenia pretože vstrebáva vodu z čreva a spomaľuje prechod potravy tráviacim traktom pri problémoch s hnačkami. Tiež zlepšuje vstrebávanie živín a viaže na seba nepotrebné zvyšky potravy, ktoré spája do jednej masy. Tú následne telo jednoducho, bez problémov vylúči.

Ako zastaviť hnačku

Strava pri hnačke
Strava pri hnačke

Pri hnačke je veľmi dôležité doplniť minerály, napríklad banánom a dodržiavať pravidelný pitný režim. Na pitie sú vhodné minerálky s obsahom magnézia, voda a čierny čaj. Ďalšie živiny môžete prijať napríklad prostredníctvom vývaru alebo jemnej mrkvovej polievky. Nezabudnite na probiotiká a k nim potrebné prebiotiká vo forme vlákniny. Hnačku zastavuje aj škrob, nachádzajúci sa v zemiakoch a v ryži. Ďalšie informácie o tom, aká je vhodná strava pri hnačke, nájdete v našom článku. 

Čo je dobré na hnačku? 

Čo sa týka vlákniny, pri akútnej hnačke je nevhodné konzumovať nerozpustnú vlákninu, ktorá sa nachádza napríklad v šupkách z jablka, v strukovinách alebo v orechoch. Prospešné je konzumovať rozpustnú vlákninu ako je napríklad psyllium, smrekovcová alebo akáciová vláknina. Pri konzumácií vlákniny je vždy dôležité dodržiavať pitný režim.