Mozgová hmla (brainfog)

20. septembra 2021 Mária Richtáriková Témy o zdraví, Natura Biotika, Zaujímavosti

Pojem brainfog (v slovenskom preklade sa najčastejšie používa slovné spojenie mozgová hmla alebo zahmlená myseľ) nie je exaktným medicínskym termínom, napriek tomu je to termín, ktorý sa čoraz častejšie používa a hlavne vyskytuje v populácii. Termín mozgová hmla vyjadruje emočný stav spojený s rôznym spektrom príznakov. 

Mozgova hmla

Neviem sa sústrediť, je to mozgová hmla?

Mozgová hmla označuje stav, kedy sa človek cíti, ako by mal zahmlenú myseľ, cíti sa dezorientovaný, nevie sa dostatočne sústrediť, ťažko sa mu skladajú myšlienky do slov. Tento stav môže byť občasný a krátkodobý – vznikne pod vplyvom jednorazových okolností (napríklad nadmernej únavy, nedostatku spánku alebo v dôsledku choroby), ale stáva sa, že mozgová hmla je tak častá, že človeka paralyzuje v jeho každodennom živote.

Mozgová hmla má špecifické príznaky

Chceli by ste vedieť, ako sa mozgová hmla prejavuje a čo sú najčastejšie príznaky mozgovej hmly? Tí, ktorí ňou trpia sa zhodujú v nasledujúcich prejavoch:

  • nedostatok energie na bežné denné aktivity
  • chronická únava, vyčerpanie – v skorých večerných hodinách alebo aj počas dňa – tento problém môže vyústiť až do ochorenia nazývaného „chronický únavový syndróm.“
  • ťažkosti s pamäťou – rýchle zabúdanie, nemožnosť si spomenúť na správne fakty, zabúdanie niektorých povinností
  • chýbajúca dravosť a motivácia – môže spôsobovať ťažkosti v pracovnom prostredí
  • problémy so sústredením sa – ťažká koncentrácia, odbiehanie od povinností, robenie viacerých vecí naraz bez ich dokončenia, prokrastinácia
  • sklon k smútku a mrzutej nálade
  • problémy so spánkom – ťažké zaspávanie, časté budenie sa v noci, nespavosť

Môže za to skrytý zápal?

Pri prejavoch mozgovej hmly sa môžete vyhovárať na čokoľvek. Pravdou však je, že ak sa jej príznaky objavujú často, príčina je pravdepodobne ukrytá niekde hlbšie vo vašom vnútri. Telo vám vonkajšími prejavmi naznačuje problém. 

Za prejavmi mozgovej hmly sa najčastejšie skrývajú tieto príčiny:

  • Toxicita v črevách –  životný štýl sprevádzaný sedavým zamestnaním, nedostatkom pohybu a konzumáciou prevažne spracovanej potravy s nedostatkom vlákniny neprospieva zdraviu mikrobiómu. Nedostatočne vyživený mikrobióm nedokáže pokryť energetický dopyt, ktorý ako ľudia v uponáhľanej dobe vyžadujeme. Je potrebné vnímať telo ako stroj, do ktorého ak netankujeme kvalitné palivo, nedokáže fungovať na dlh. Kvalitu mikrobiómu najrýchlejšie a najjednoduchšie podporíte kvalitnou stravou. Naše tipy nájdete nižšie v článku. 
  • Skrytý zápal – nedostatočne preliečená choroba alebo priveľký tlak na celkový organizmus sú hlavné príčiny chronických a skrytých zápalov. Skrytý zápal je vlastne imunitná odpoveď organizmu, ktorý kvôli nejakému predchádzajúcemu preťaženiu naďalej udržuje telo v „chorom stave“. Ak telo nie je dostatočne silné, môže v tomto stave zotrvať aj niekoľko mesiacov, či rokov a spôsobovať pridružené problémy. 
Brainfog
Aj nedostatočne vyliečená choroba môže časom spôsobiť mozgovú hmlu.

V niektorých prípadoch môže byť mozgová hmla reakciou aj na medikamentóznu liečbu alebo na niektoré druhy potravín (mliečne produkty, arašidy, potraviny s obsahom aspartamu).

Začnite stravou, pokračujte zmenami v živote

Ak je u vás bežné, že sa nedokážete sústrediť, pociťujete vyčerpanosť a nejasnú myseľ odporúčame sa zamerať na zapojenie nasledujúcich aktivít:

  • Strava na podporu mikrobiómu – kvalitu mikrobiómu zlepšuje strava s vysokým obsahom rastlinných zložiek. Prvým krokom je doplnenie zeleniny – a tým myslíme skutočne na každý tanier, ktorý počas dňa zjete. Skvelým prostriedkom na doplnenie probiotík a vyživenie mikrobiómu sú fermentované potraviny (kvasená kapusta, kimchi, kyslé mlieko). Zvyknite si používať olivový olej – nielen na varenie, ale aj v studenej forme – polejte si nim napríklad zeleninový šalát. 

Vláknina je tiež súčasťou zdravých stravovacích návykov. Bohužiaľ, v strave bežného človeka sa nachádza nedostatočné množstvo vlákniny. Dospelý človek by mal skonzumovať približne 20-25g vlákniny denne (v závislosti na pohlaví a hmotnosti), často je však príjem vlákniny denne menší ako 10g. Je potrebné aktívne zapojiť do stravy potraviny s vysokým obsahom vlákniny – medzi ne patria strukoviny, orechy a niektoré druhy ovocia a zeleniny. Prehľad potravín vďaka ktorým si doplníte vlákninu nájdete v našom článku

  • Podpora imunity a zníženie stresu – silná imunita si poradí so zápalom a nedovolí mu prerásť do chronickej formy. Imunitu oslabuje mnoho vecí, jednou z nich je aj stres. O tom, aké dôležité je zbaviť sa nadmerného stresu počúvame z každej strany. Je však veľmi ťažké na to nájsť správnu metódu. Niekomu pomôže fyzická aktivita, iným čas pre seba, ktorý strávia len tak v tichu, niekedy sú potrebné radikálnejšie kroky ako je zmena vo vzťahu, či v práci. Určite vo svojom vnútri cítite, ktorá časť vášho života vás stresuje najviac, dôležité je uvedomiť si, že nič nie je tak dôležité ako vaše zdravie. 

Náš tip: Podpora imunity a doplnenie vlákniny jedným ťahom

Aktívna vláknina Natura Biotika s obsahom arabinogalaktánov podporuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu a rast priateľských baktérií. Zároveň obsahuje tri druhy vlákniny.

Užívanie vlákniny má vplyv na správne zloženie mikrobiómu. Okrem toho prispieva k ochrane pred vnútornými zápalmi, upravuje výšku cholesterolu a podporuje správne vyprázdňovanie.

Natura Biotika - aktívna vláknina

Na záver

Hoci mozgová hmla nie je lekársky presná diagnóza, príznaky, ktoré ju sprevádzajú by ste nemali prehliadať. Snažia sa vás upozorniť na deje vo vašom organizme. Ak zareagujete a uskutočníte zmeny, prejavy mozgovej hmly sa postupne vytratia a vy môžete žiť plnohodnotný život bez obmedzení a únavy. A to stojí za to!