Naše zdravie sa začína v tráviacom trakte. V ňom sídli až 70% imunity, obranných mechanizmov nášho tela. Ak je tráviaci trakt v poriadku, funguje bez problémov aj imunita a tiež naša psychika. Trávenie funguje dobre, ak má dostatok vlákniny.

 

Psyllium je jednoduchý a dostupný výživový doplnok zdroj vlákniny, ktorý môže pomôcť k vytvoreniu a udržaniu zdravého tráviaceho traktu.

Ako si dopĺňať vlákninu, aké má vláknina účinky, ktoré potraviny obsahujú vlákninu a prečo odporúčame práve psyllium?

Dočítate sa v našom článku…

Zdrave travenie - chioska masticha

VLÁKNINA  – ÚČINKY NA NÁŠ ORGANIZMUS A TRÁVENIE

Ak sa stravujete ako bežná väčšina populácie, vaša strava obsahuje pravdepodobne málo zdrojov vlákniny. Potraviny, ktoré obsahujú vlákninu zvyčajne netvoria významnú časť nášho denného jedálnička.  Vláknina má totiž blahodárne účinky na náš tráviaci trakt. 

Dospelý človek by mal prijať až 25-30g vlákniny denne. Napríklad jablko obsahuje len 2,4g vlákniny, mrkva 2,8g, batáty 3g.

Vláknina v potravinách sa vo vyšších množstvách nachádza hlavne v strukovinách, orechoch, ale aj napríklad v ľanových semienkach, či ovsených vločkách. Viete však z hlavy vymenovať aj ďalšie potraviny s vlákninou? A dokážete si z potravín s vysokým obsahom vlákniny vyskladať povinnú dennú dávku vlákniny?

Dá sa to, ale vyžaduje si to aktívne sledovanie množstva prijatej vlákniny.

Vláknina má nielen výživovú hodnotu, ale je dôležitá aj pre správnu činnosť čreva. Ak telo neprijíma dosť zdrojov vlákniny, v jeho črevách ostávajú nestrávené zvyšky potravy, ktoré sa v ňom začínajú rozkladať, hniť a môžu spôsobiť množenie parazitov, či vznik skrytých zápalov. Užívanie dostatočného množstva vlákniny v jedle je vhodnou prevenciou nielen pred tráviacimi problémami, ale aj pred rakovinovými ochoreniami tráviaceho traktu.

ZAUJÍMAVOSŤ: Nedostatok vlákniny v strave je napríklad jednou z hlavných príčin akútneho problému zvaného divertikulitída. Je to ochorenie, kedy sa v čreve (alebo v inej časti tráviaceho traktu) vytvorí oslabenie – zápal na divertikule. Kým v minulosti sa tento bolestivý zápal prejavujúci sa kŕčami, zvracaním, či hnačkami vyskytoval u starších ľudí, dnes je divertikulitída problémom aj tridsiatnikov. Svedčí to o nedostatku prirodzene prijímanej vlákniny v strave.

ČO JE PSYLLIUM?

Psyllium (skorocel indický) pochádza z indickej rastliny Plantago ovata. Patrí medzi rozpustné vlákniny, ktoré sú pre telo najprospešnejšie, preto má psyllium také dobré účinky. Táto vláknina v prášku neobsahuje lepok ani laktózu, je preto vhodná aj pre celiatikov a tých, ktorí majú alergiu na laktózu, alebo iné problémy s citlivými črevami, či trávením.

Rozpustná vláknina psyllium pôsobí na reguláciu tráviaceho traktu a ozdravuje prostredie v čreve. 

Psyllium – účinky

  • Podporuje chudnutie – znižuje chuť do jedla a vytvára pocit plného žalúdka
  • Zmierňuje hnačku – psyllium na seba viaže vodu a tým pomáha upravovať riedku stolicu a reguluje jej prechod cez hrubé črevo
  • Znižuje cholesterol – pri pravidelnom a dlhodobom užívaní psyllia (aspoň 6 týždňov) bola u pacientov so sdrcovo-cievnymi ochoreniami a nadváhou dokázané zníženie hladín cholesterolu v krvi.
  • Pomáha pri liečbe syndrómu dráždivého čreva
  • Čistí tráviace ústrojenstvo – hlavne tenké a hrubé črevo
  • Zlepšuje peristaltiku čriev a podporuje pravidelné vyprázdňovanie

PSYLLIUM AKO PREBIOTIKUM

Indický skorocel (psyllium) sa radí medzi prebiotiká. Sú to látky, ktoré sú – laicky povedané – potravou pre probiotiká, prospešné baktérie v našom tráviacom trakte. Sú dôležité pre vstrebávanie živín zo stravy, čistia črevo a majú významný vplyv na stav obranyschopnosti organizmu.

AKÉ MÁ PSYLLIUM ÚČINKY A AKO HO UŽÍVAŤ?

Psyllium je vláknina v prášku, v práškovej forme. Pre dosiahnutie kvalitných zdravotných výsledkov je vhodné psyllium užívať aspoň 6 týždňov. Termín užívania počas dňa nie je dôležitá, nájdite si vhodný čas, ktorý vám vyhovuje. Po užití psyllia budete pociťovať jeho účinky, medzi ne patrí aj pocit plného žalúdka a preto je vhodnejšie zvoliť si čas medzi jedlami.

Užívať psyllium môžete rôznymi spôsobmi:

  • 1 lyžičku psyllia rozpustiť v 2dcl vlažnej, až teplej vody a vypiť
  • pridajte si 1lyžičku psyllia do jogurtu alebo smoothie

Užívanie psyllia podľa ajurvédy:
– ak trpíte hnačkami, rozmiešajte ho v studenej vode

– ak trpíte zápchou, psyllium užívajte rozmiešané v teplej vode

DÔLEŽITÉ!

Ak chcete využiť blahodárne účinky psyllia, musíte pri jeho užívaní dbať na pitný režim a zvýšiť ho aspoň na 2l vody denne. V opačnom prípade vám psyllium môže spôsobiť zápchy alebo iné črevné problémy (napr. kŕče).

ÚLOHA VLÁKNINY PSYLLIUM PRI LIEČBE REFLUXU 

Vedecké výskumy poukazujú na prospešné účinky psyllia aj pri liečbe ochorení ako je reflux. V štúdií boli vytvorené dve skupiny – jedna, ktorá užívala pri tomto ochorení psyllium a druhá, ktorá užívala lieky na báze omeprazolu. V oboch skupinách sa ukázalo výrazné zlepšenie stavu počas liečby. Zaujímavosťou však je, že skupine, ktorá užívala omeprazol sa príznaky ochorenia po dvoch mesiacoch vrátili až v 69,8%, zatiaľ čo u tých, ktorí užívali psyllium bola návratnosť ochorenia len 24%.

Psyllium sa tak ukázalo ako účinnejšie na liečbu refluxu v porovnaní s liečbou inhibítormi protónovej pumpy.

ODPORÚČAME

Psyllium je vhodné aj ako akútna pomoc pri pálení záhy z dôvodu zlého spracovania potravy. Vtedy je vhodné práškové psyllium zjesť priamo z lyžičky a zapiť pohárom vody. Psyllium prechádzaním tráviacou trubicou stiahne kyseliny, ktoré spôsobujú pálenie. 

PSYLLIUM A HELIKOBAKTER

Pri terapii helikobaktera odporúčame užívanie psyllia ako doplnkovú liečbu. Psyllium môžete užívať keď užívate antibiotiká alebo mastichovú kúru, alebo začať s jeho užívaním po ich ukončení. Rozpustná vláknina psyllium svojim pôsobením pomáha odstrániť zvyšky infekcie z tela a urýchľuje liečbu.

Psyllium ako zdroj vlákniny môžete užívať hneď – je dostupný  – zakúpiť si ho môžete v každej lekárni alebo bioobchode, jeho cena nie je vysoká (cca 5-7€ za balenie postačujúce na niekoľko týždňov).

Psyllium je vhodným prostriedkom, ako si doplniť chýbajúcu vlákninu, ktorú nevieme v potrebnej miere získať z potravín, ktoré obsahujú vlákninu.

Pre všetkých, ktorých cieľom je naozaj trávenie bez bolestí a komplikácií je psyllium ako zdroj vlákniny vhodným výživovým doplnkom.

0