Konatelia spoločnosti APOTHECARY s.r.o. (zľava) B. Buday, P. Bojda počas rokovania s Asociáciou pestovateľov Chioskej mastichy

V dnešnom rozhovore sme vyspovedali Bohuša Budaya, jedného z konateľov spoločnosti APOTHECARY s.r.o., autorizovaným distribútorom Chioskej mastichy pre Slovenskú republiku. V rozhovore sa dozviete, aké sú novinky ohľadom Chioskej mastichy na Slovensku, prečo masticha nie je definovaná ako oficiálny liek, či dokonca o testoch Chioskej mastichy na zvieratách.

 

 

 


Čo je nové vo svete mastichy?

V prvom rade masticha je hovorový názov, ktorý sme použili aj ako názov produktu. Spisovne sa masticha nazýva mastix, Chioská masticha je potom správne Chioský mastix. Použiť názov masticha sa nám zdalo vhodné najmä preto, že mastix mali ľudia doteraz spojený skôr so živicou do lakov a lepidiel. Keďže je zdraviu neškodný, používali ho napríklad herci na lepenie fúzov. O využití v prírodnej medicíne sa u nás predtým nevedelo.

Čo je teda nové?

Ťažisko predaja sa presúva, kým v prvom roku sa najviac predával mastixový prášok, v ďalších rokoch to bola kapsulovaná forma a teraz je to Masticha Active s prídavkom Saccharomyces boulardii.
Ďalšou novinkou sú informácie. Čím viac sa sa mastixom zaoberáme, tým viac oblastí zdravia, v ktorých je využiteľný objavujeme. Napríklad na našej ceste na ostrov Chios v Grécku sme sa rozprávali s bežnými ľuďmi v reštauráciách, hoteloch a na plážach. Keď prišla reč na mastix, všetci svorne vraveli niečo v zmysle: „Áno, mastix používame, je to skvelé na cholesterol.“ U nás sa používa podobne ako v staroveku skôr na žalúdočné ťažkosti. V Grécku viac na zabránenie usádzania cholesterolu v cievach. Ďalšie využitie je napríklad pri Crohnovej chorobe, tiež cukrovke a ďalších civilizačných chorobách.

Široké využitie vyvoláva zdanie zázračného všelieku, nebude mastix pre ľudí podozrivý?

Dobrá otázka. Vo firme sme sa rozhodli, že budeme distribuovať len overené prostriedky. Ku každej oblasti využitia máme k dispozícii vedecké štúdie publikované v médiách uznávaných vedeckou komunitou. Dôležité informácie zo štúdií uvádzame aj na na tomto webe v sekcii vedecké štúdie.

Na internete sa možno stretnúť s tvrdením, že mastix je sám o sebe unikátny prostriedok a nepotrebuje, aby sa do neho čokoľvek pridávalo.

Všetky výživové doplnky, s ktorými pracujeme sme aj sami vyskúšali. Chceme ich dobre poznať, aby sme mohli lepšie slúžiť ľuďom. Zistili sme, že mastix spoľahlivo chráni žalúdok, nie však črevnú miroflóru, preto sme k mastixu pridali ďalší unikátny prírodný prostriedok, a to probiotickú kvasinku S. Boulardii. Tá prináša v Mastiche Active dvojitý efekt. Jednak chráni črevá pred patogénmi a navyše zvyšuje účinok základnej látky, teda mastixu.

Prečo mastix nie je oficiálne liečivo, ale iba výživový doplnok?

Podľa môjho názoru je to z dôvodu štandardizácie liečiv. Tu sa stretávame s dvomi otázkami. Po prvé, žiadna štúdia ešte presne nezistila čo všetko mastix obsahuje. Z mastixu boli izolované desiatky substancií, ale žiadna z nich nemala taký efekt ako samotný mastix. Po druhé, ak by aj boli presne identifikované účinné latky, musel by v konečnom produkte byt štandardizovaný ich obsah. V prírodnom produkte sa obsah jednotlivých látok môže mierne odlišovať podľa, toho z akej oblasti pochádza, v akom ročnom období sa zberal a podobne.

Ale vy uvádzate, že Chioský mastix pochádza výhradne z Chiosu.

To áno, v každej mastixovej dedine sa však podmienky na jeho pestovanie mierne odlišujú. Dokonca sa na ostrove Chios pestuje množstvo variantov stromu Pistacia Lentiscus, z ktorých sa mastix získava.

Vo vedeckých štúdiách sa spomínajú pokusy na myšiach a potkanoch. Predávate prostriedky testované na zvieratách?

Ide o nezávislé štúdie. Netestovali to ani pestovatelia, ani spracovávatelia. Testovali to nezávislí vedci. Na druhej strane, ak už boli testy vykonané, prečo sa o ich výsledky neoprieť?

Nakoľko dôveryhodné sú vaše prípadové štúdie?

Nejde o prípadové štúdie, ale o zber skúseností užívateľov. Sú natoľko dôveryhodné, nakoľko správne informácie nám užívatelia poskytli. Raz sme boli na rokovaní v jednej z veľkých online marketingovych agentúr. Jedna z ich rád bola napísať osobné skúsenosti ľudí s našim produktom. Ukázali sme im výsledky ankety, samozrejme bez osobných údajov. „Čože, vy máte reálne skúsenosti užívateľov? To sa nám ešte nestalo, vždy to musel niekto vymyslieť.“ bola ich reakcia.

Zdieľajte:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •